gallery/logo
Основна школа
"II шумадијски одред"
Марковац

Школски фестивал науке - 2019/20.

 

ШКОЛСКИ ФЕСТИВАЛ НАУКЕ У МАРКОВЦУ

 

      У  ОШ ''Други шумадијски одред'' у Марковцу се шести пут заредом одржава школски фестивал науке. Наиме, први пут 2014.године, наставница  биологије Маријана Пауновић дошла је на идеју да се, због ученика који нису у могућности да посете београдски Фестивал науке, организује таква манифестација у нашој школи, како би сви ученици имали прилике да виде многе интересантне ствари које нуди један такав фестивал. У сваком кабинету у нашој школи од тада се сваке године постави велики број огледа, поставки, изложби, а из године у годину и број посетилаца из свих школа са територије општине Велика Плана је све већи. Школски фестивал науке отворен је за све посетиоце: ученике, родитеље, мештане.

 

     На овогодишњем Школском фестивалу науке, одржаном 27. 11.2019, биле су три поставке из биологије. Све три поставке су биле интерактивне, па су посетиоци поред стицања теоријских знања, могли све научено и да практично испробају. У оквиру поставке о диносаурусима, ученици седмог разреда су описивали грађу и начин живота најпознатијих диносауруса, појам и значај палеонтологије, као и начин настанка фосила, а посетиоци су могли да се баве ископавањем модела диносауруса из песка, да њима праве отиске у глини и добију фосиле. Ученици шестог разреда посетиоцима су представили грађу ђелије, а затим је свако могао да направи своју јестиву ћелију од гриза, шпагета и бомбона. Трећа поставка је имала за циљ да повеже биологију са модерним информационим технологијама. Ученици осмог разреда су показали како систематика може бити лака уз помоћ апликације на мобилном телефону. Посетиоци су испробали апликацију PlantNet и са лакоћом открили латинске називе различитих биљака.

 

     У истом кабинету налазиле су се и поставке наставнице хемије, Санеле Поповић. Она је припремила посетиоцима четири поставке: тајанствена супстанца – у овом експерименту ђаци су могли да сами помоћу реагенаса изазову промене боје или издвајање гаса, који су доказне реакције за испитивање супстанце. Тако би ученици препознали која их је супстанца сачекала на почетку. Запаљив новац је био други оглед: посетилац би најпре ставио новчаницу у смешу (раствор изопропанола), при чему би долазило до испаравања воде и приликом паљења новчанице, она не би сагоревала. Трећи оглед је био занимљив најмлађим посетиоцима: дуга у чаши. У чашу би се додавале супстанце из свакодневног живота које не реагују међусобно (мед, уље, детерџент, медицински алкохол), али као последицу различите густине формирале би различите слојеве и боје и тако би малишани заправо направили дугу. Четврти је био оглед у коме су посетиоци могли направити смешу сода-бикарбоне и регенератора за косу. Та смеша је по својим својствима неодољиво подсећала на снег.

 

     Највише самосталних предлога за поставке дали су ученици наставника математике, Драгана Живановића и Милане Илић. На овогодишњем школском фестивалу науке, ученици су своје идеје и креативност изразили кроз разноврсне поставке на којима су математичке законитости нашле примену у свакодневном животу. Кроз дружење и сарадњу, ученици су презентовали математички сат, задатке који крију тајне бројева 4 и 9, решавање проблемских задатака са шибицама и новичићима, као ипоступци склапања необичних Рубикових коцки. Посетиоци су могли да се упознају са животом и делом најзначајнијег српског математичара Михаила Петровића Аласа. Израда различитих фигура оригами техником и надметање у решавању занимљивих питалица, мозгалица и математичких загонетки давало је овој манифестацији забаван карактер. Посетиоцима се нарочито допало кретање возића са троугаоним точковима по специјално дизајнираној подлози, као и склапање тетраедра и коцке једним потезом, повлачењем конопца који је повезивао мреже ових геометријских тела.

Љубитељи географије су са својим наставницима, Зораном Маринковићем и Горданом Мирчић приредили ветро-електрану, коју је у овом случају покретао ваздух из вентилатора, а као последица тога палио се модел уличне светиљке. Могли су се још уверити како настаје вулканска ерупција – помоћу соде, кока-коле и боје за колаче, као и да уживају у моделу сунчевог система и пресека Земљине коре.

 

    На овогодишњем фестивалу, ученици наставника Милоша Николића су физику представили кроз следеће поставке: „Згњечена лименка“, „Електрична машина као мотор и као генератор“, „Фарадејев кавез“, „Ерстедов оглед“ и „Електрична сила и сила трења“.

 

     Кроз ове поставке могло се сазнати зашто се лименка гужва при наглом хлађењу, која је разлика између генератора и мотора једносмерне струје, како се може направити Фарадејев кавез и чему он служи, како је могуће доказати да око проводника са струјом постоји магнетно поље и како електрична сила лако покрене тело које има мало трење. По оцени присутних, наши ученици су им приближили физику на један једноставан, јасан и врло занимљив начин.

 

     Наставница историје Наташа Станојевић је у сарадњи са школском библиотекарком Јелицом Минић, имала изложбену поставку са темом античке Грчке, која је вечита инспирација наставницима, а ученицима занимљива енигма коју радо решавају. Деца су имала и радионице, као и продајну изложбу ручно осликаних предмета са мотивима античке Грчке.

 

     У школској библиотеци, први пут ове године, постављена је изложба ученичких калиграфских радова на тему ''Развој српске ћирилице од старословенског језика до савременог српског језика''. Поставка је била резултат рада ученика и  наставнице српског језика Бојане Голубовић, уз помоћ и подршку већ поменуте колегинице Јелице Минић. Посетиоци су могли по жељи да се накратко баве и калиграфијом.

 

     Наши најмлађи ученици су са својим учитељима такође припремили веома занимљиве поставке. Ученици Виолете Милосављевић и Славице Богосављевић  из ИО Ракинац, представили су се мини експериментима и показали  утицај топлоте на покретање  пропелера, да се квасац храни, расте и дише и притом испушта угљен –диоксикид којим пуни балон, како делује површински напон, тј.молекулске силе ваздуха  делују на површину воде  која се понаша као опна и спречава да се вода излије из чаше ма колико новчића да додамо у њу; да је метал добар проводник топлоте, како се кинетичка енергија претвара у потенцијалну и обрнуто;  доказали смо да звук путује, прави звучне таласе  и ти таласи делују на околину, и да боје путују и праве дугу.

 

     По мишљењу многих посетилаца, најлепша поставка је била поставка учитељице Данице Милетић, која је приредила са ученицима 2. и 4. разреда пут развоја људског становања од пећине до солитера. На уласку у учионицу, у пећини би вас сачекао Каменко који је сликовито објашњавао како се становало у пећини. Сојенице и колибе је објашњавао његов друг, па другарица замкове и средњевековне градове и тако кроз својеврсни лавиринт постављен у учионици све до модерних кућа и солитера. Читав ток је пратила девојчица-наратор у костиму симпатичне кнегиње, а посетиоци су се могли и фотографисати иза паноа са моделом принцезе.

 

     Овом поставком затворен је круг магичних огледа којима су посетиоци присуствовали и са којима смо се растали у нади да ће нам следеће године Школски фестивал науке донети још више магије и чаробних дружења.

 

Бојана Голубовић